Sødalskolen har mindst en uddannet matematikvejleder.
Matematikvejlederen skal
- I samarbejde med skolens ledelse sikre kontinuitet og progression i skolens omsætning af ”Fælles Mål” for matematik.
- I samråd med skolens ledelse sikre koordinering af skolens forebyggende og foregribende indsatser i matematikundervisningen.
- I samarbejde med skolens ledelse sikre en systematiseret evalueringskultur på matematikområdet gennem årlige konferencer på alle årgange. Konferencerne skal afholdes på baggrund af Mat-test og den nationale overgangstest.
- Teste/sætte fokus på udvalgte elever - Gennemføre elevkurser (styrketræning)
- Klæde lærerne på til at kunne afvikle og rette Mat-testene på egen hånd.
- Tilse at der på 2., 4., 6., 7. og 8. årgang gennemføres den obligatoriske nationale overgangstest i efteråret.
- Holde sig orienteret om ny viden på området og sikre vidensdeling – Bl.a. afvikles fagudvalgsmøder minimum 3 gange årligt.
- Deltage i kommunale netværksmøder angående udvikling af matematikundervisningen i Viborg kommune.
- Sikre at der sættes fokus på særligt faglig læsning i opstart af 4. klasse.
- Vejlede kolleger i forhold til undervisningsmæssige udfordringer. Støtte kollegers refleksion og praksisudvikling.
- Deltage i forældremøder (primært indskoling).
- Være en del af skolens PLC.
·