Strategier i matematik

På sødalskolen har vi meget fokus på strategiernes betydning for den enkelte elevs matematiske udvikling.

At tilegne sig gode strategier inden for de fire regningsarter er meget væsentlig i forhold til at kunne arbejde så rationelt og hensigtsmæssigt med matematikken som muligt. Når hjernen "vænner" sig til at gå efter den smarte løsning, vil den også forsøge det inden for andre områder af den matematiske verden end det talmæssige. At bruge fleksible regnestrategier øger talforståelsen og optimerer hovedregningen. Mange elever risikerer at hænge fast i uhensigtsmæssige strategier, hvis ikke de "skubbes lidt til" i ny og næ.

Det skelnes mellem tællestrategier og regnestrategier. Tællestrategierne er de uhensigtsmæssige på den lange bane, fordi eleven tæller sig frem til resultatet - eksempelvis i et additionsstykke eller når man benytter remserne ved multiplikation. Når man bruger regnestrategier, benytter man bl.a. regnestykker, man kender resultatet af i forvejen til at at beregne andre resultater. Mange elever fastholder tællestrategierne langt ind i deres skoleforløb, fordi det er en metode, der virker for dem hver gang, selv om den måske tager lang tid. 


"Matematikken er ikke, som det var engang", og det gør det bestemt ikke lettere som forældre at skulle hjælpe sit barn. Se denne video, om hvad der egentlig foregår henne på skolen.



Nedenstående er en række videoer, som viser der forskellige strategier inden for de fire regningsarter:

Addition:

Tællestrategier til plus

   



Pluspar


Regnestrategier til plus

10´er-venner

Multiplikation:

Gange- og tabeltræning


Subtraktion (Store tal:



Division: