Tidlig Indsats

På Sødalskolen er det besluttet at arbejde systematisk med udviklingen af matematikundervisningen, med forebyggelse af matematikvanskeligheder hos eleverne samt udvikling af tiltag for elever i matematikvanskeligheder.

Den tidlige indsats skal være med til at sikre, at der er opmærksomhed på, og tiltag for elever i matematikvanskeligheder. Den skal skabe kontinuitet og klarhed omkring kortlægning, den specifikke indsats for den enkelte elev og samtidig være med til at klæde matematiklærerne på til at gøre god undervisning bedre

Erfaringen er, at børn i dag ikke møder i skolen med samme ordforråd og mentale fotoalbum som tidligere. Derfor er det vigtigt, at indsatsen retter fokus på førfaglige begreber, sprogliggørelse, kommunikation, strategier og på elevernes evne til at danne indre billeder.

Målet med indsatsen er:

·       At forebygge at elever på Sødalskolen kommer i matematikvanskeligheder og at sikre, at så mange som overhovedet muligt forlader skolen med gode funktionelle matematikkompetencer.

·       At de elever, der kommer i matematikvanskeligheder, så hurtig som muligt opdages, og at korrekte tiltag herefter igangsættes.

·       At sikre at eleverne får en matematikundervisning, der opleves som tilstrækkeligt udfordrende og anvendelig og gør dem klar til morgendagens krav og forventninger.

·       At sikre at matematiklærerne er med til at gøre god undervisning bedre ved, at der i undervisningen særligt fokuseres på: Sprog, begrebsafklaring, forståelse, strategier og åbne, undersøgende opgaver.