Mat-test:
Alle klasser testes ved hjælp af MAT-testene i august-september forud for skolehjemsamtalerne. I udskolingen anvendes desuden FSA-prøverne i både "matematik med og uden hjælpemidler” i den daglige undervisning og som løbende evaluering af elevens faglige ståsted.
Formålet med testene er en indikation af den enkelte klasses og den enkeltes elev faglige formåen, således at man mere hensigtsmæssigt kan planlægge undervisning på nye måder, så den enten udfordrer eller støtter eleverne. Endvidere kan man bruge resultatet til at holddele og præcisere de individuelle læringsmål for både klassen som helhed samt den enkelte elev.
Materialet består af interne diagnosticerende prøver til matematik fra 0.-9. klassetrin. Der testes om eleverne har tilegnet sig færdigheder og kundskaber inden for 3 områder: tal og algebra, geometri samt statistik og sandsynlighed.
I analysen af testen vil klassens og
den enkeltes elevs standpunkt på det givne tidspunkt fremgå. Man vil herigennem
kunne danne sig et overblik over stærke og svage sider. Disse standpunkter
inddrages i planlægningsfasen og vil dermed kunne kvalificere undervisning både
som helhed og rettet mod den enkelte elev.
Mat-testen et internt redskab, men
alle forældre informeres om resultatet - typisk i forbindelse med
skole-hjem-samtalen, her vil der, ved behov, påbegyndes en handleplan.
Hvis en elevs resultat af mat-testen
er i C0-C1 -området, tages der altid kontakt til hjemmet efter testen og senest
forud for samtalerne.
Det er som udgangspunkt klassens
matematiklærer, der gennemfører og retter resultatet af testene. Det vil til
enhver tid være muligt at få vejledning og sparring til at udføre opgaven af
skolens matemastikvejleder. I visse tilfælde vil læringskonsulenten blive
inddraget
Ud over mat-testene afholdes Nationale test på 3., 6., og 8. årgang.
Hvis vi er
bekymrede for en elevs faglige udvikling, indrages forældrene altid