Test og evaluering

Mat-test:

Alle klasser testes ved hjælp af MAT-testene i august-september forud for skolehjemsamtalerne. I udskolingen anvendes desuden FSA-prøverne i både "matematik med og uden hjælpemidler” i den daglige undervisning og som løbende evaluering af elevens faglige ståsted.

Formålet med testene er en indikation af den enkelte klasses og den enkeltes elev faglige formåen, således at man mere hensigtsmæssigt kan planlægge undervisning på nye måder, så den enten udfordrer eller støtter eleverne. Endvidere kan man bruge resultatet til at holddele og præcisere de individuelle læringsmål for både klassen som helhed samt den enkelte elev.

Materialet består af interne diagnosticerende prøver til matematik fra 0.-9. klassetrin. Der testes om eleverne har tilegnet sig færdigheder og kundskaber inden for 3 områder: tal og algebra, geometri samt statistik og sandsynlighed.

I analysen af testen vil klassens og den enkeltes elevs standpunkt på det givne tidspunkt fremgå. Man vil herigennem kunne danne sig et overblik over stærke og svage sider. Disse standpunkter inddrages i planlægningsfasen og vil dermed kunne kvalificere undervisning både som helhed og rettet mod den enkelte elev.

Mat-testen et internt redskab, men alle forældre informeres om resultatet - typisk i forbindelse med skole-hjem-samtalen, her vil der, ved behov, påbegyndes en handleplan.

Hvis en elevs resultat af mat-testen er i C0-C1 -området, tages der altid kontakt til hjemmet efter testen og senest forud for samtalerne.

Det er som udgangspunkt klassens matematiklærer, der gennemfører og retter resultatet af testene. Det vil til enhver tid være muligt at få vejledning og sparring til at udføre opgaven af skolens matemastikvejleder. I visse tilfælde vil læringskonsulenten blive inddraget

Ud over mat-testene afholdes Nationale test på 3., 6., og 8. årgang.

Hvis vi er bekymrede for en elevs faglige udvikling, indrages forældrene altid